Hva ville Amundsen sagt?

Det er ikke godt å si hvorvidt Roald Amundsen hadde blitt forskrekket eller begeistret, stolt eller flau hvis han hadde sett hva som nå foregår i kjølvannet av sledeturen hans høsten 1911. Snur han seg i grava, eller humrer han i barten? Kanskje lurer han på hva poenget skulle være med å gjøre det samme som han gjorde allerede for hundre år siden.
Kart over AntarktisKart over Antarktis som viser bl.a. Union Glacier som ekspedisjonen vår flyr til, samt Hvalbukta der skiferden starter. Kart: Norsk Polarinstitutt

Store og små eventyrere som går lengre og kortere distanser mot verdens sørligste punkt er uansett blitt stor industri. Denne jubileumssesongen vil 210 personer ankomme Sørpolen på forskjellig vis. Dette er 50–60 mer enn i et «normalår». Av disse 210 er 70–75 nordmenn. I tillegg til disse tallene kommer forskere knyttet til den amerikanske stasjonen på Sørpolen. Og på toppen av dette igjen kommer alle som skal bestige Mount Vinson. Fjellet står på «7-summits»-lista over de høyeste fjellene på hvert kontinent, og 190 personer ble fløyet inn til foten av Mount Vinson i fjor.

Den overveiende del av slike Antarktis-ekspedisjoner flyr fra Punta Arenas. Antarctic Logistics & Expeditions (ALE) er det eneste private flyselskapet som tilbyr tjenester i dette området. (Og her finnes ikke begrepet «lavprisbillett».) I år kommer de til å fly inn 6,5 tonn frakt til sin egen base på Sørpolen for å håndtere alle sine kunder. Rundt 14. desember vil de ha to leger stasjonert her. ALE opererer med tre typer kunder:

  1. «Soft clients» eller «Fly ups» – de som flyr fram og tilbake til polpunktet og tilbringer et par timer der.
  2. «Last degree» – alle som tilbakelegger en variant av den siste eller de to siste breddegradene inn til polpunktet. (Én breddegrad er 110 km).
  3. Langturene.

ALE har registrert nesten 60 nordmenn som skal seile eller gå på ski til Sørpolen fra forskjellige startpunkter de kommende månedene – fra siste breddegrad som det korteste til vårt utgangspunkt i Hvalbukta som det lengste. Målt i kilometer er det imidlertid Aleksander Gamme som har de mest ambisiøse planene: Fram og tilbake til Sørpolen fra Union Glacier blir godt over 2000 km.

– Jeg regner med at det er 50 % sjanse for at jeg lykkes, var hans ydmyke holdning da vi møtte ham her i Punta Arenas forrige dagen. Vi som kjenner Gamme, tror ikke det minste på hans beskjedenhet.

Roald Amundsens ånd svever over isviddene, men mannen selv humrer verken i barten eller noe annet sted. Han er taus – og polarekspedisjoner er definitivt ikke hva de en gang var.