Fartsrekord til Sørpolen

Mange vil til verdens ende. På ulike vis. I går fikk vi se den spesialbygde Toyotaen som i januar skal sette fartsrekord. Strekningen Union Glacier til Sørpolen (ca. 1000 km) er innen 24 timers rekkevidde.
Vegard og Jan-Gunnar i spesialbygd ToyotaVegard og Jan-Gunnar inspiserer farkosten. Foto: Jan-Gunnar Winther / Norsk Polarinstitutt

Med enorme hjul og lite luft i dekkene skal den spesialbygde Toyotaen ta seg fram over snø, isbreer og bresprekker i 50 km/t. En kan bare forestille seg hvor mørbanket sjåførene er når de stiger ut på polpunktet. Store drivstofftanker er montert bak på bilen, men i tillegg vil den taue en slede med nødvendig feltutstyr. Selv en slik ekspedisjon må være forberedt på dårlig vær og landligge.

Turisme i Antarktis er i rivende utvikling. Den største gruppen er cruiseturister som besøker Den antarktiske halvøy. For noen år siden krøp antallet over 40 000, men har foreløpig stabilisert seg på grunn av finanskrisen. Turiststrømmen byr på en rekke utfordringer grunnet dårlige sjøkart, manglende redningstjeneste, svært begrensede muligheter for håndtering av oljesøl, belastning på pingvinkolonier og kulturminner.

Den landbaserte turismen er fortsatt liten, men er svært krevende logistisk og sikkerhetsmessig. Nesten 200 fjellklatrere skal i år bestige Mount Vinson (4897 m.o.h.), det høyeste fjellet i Antarktis. Et lignende antall tar seg fram til Sørpolen – det være seg med ski, fly eller spesialbygde biler. Hvordan ser det ut om 20 år?