Union Glacier

«Den første natt ute pleier aldri å være behagelig, men denne var fryktelig», var Amundsens talende ord om den første natta i telt. Noe er fortsatt likt 100 år etter. Overgangen fra hotellseng til -35°C merkes.
Basler, ombygd DC-3Basleren som skal fly oss til Hvalbukta. Foto: Norsk Polarinstitutt

Nå jobber ALE med å innhente værinformasjon på ruta mellom her og Hvalbukta. Det er med spenning vi venter på beskjed om det blir flyvning i dag. Vi er klare.

Union Glacier er en stor leir hvor ekspedisjoner strømmer gjennom hele sesongen. Nå er det de som trenger tida – de lange skiekspedisjonene – som er her. De er fra Norge, Australia og Spania. Senere kommer de som skal klatre Mount Vinson, gå «last degree» på ski (100 km), flyvning direkte til Sørpolen (dagsbesøk), turvirksomhet i nærområdene (ski, fjell), besøk til en keiserpingvinkoloni ved kysten og den årlige maraton.

Flystripa hvor Ilyushin-maskinen landet på blåisen ligger 8 km unna. I leira er det en Twin Otter og en Basler (ombygd DC-3) som har både hjul og ski som gjør den fleksibel for landing på både is og snø. Det er Basleren vi skal benytte til Hvalbukta.

Ellers består leiren av to kjøkkentelt, kommunikasjonssenter, containere for lagring, et feltsykehus, mekanisk verksted, toalettfasiliteter og anlegg for kildesortering. Alt avfall transporteres tilbake til Chile. Og her er mange telt – det er slik man bor på Union Glacier, også de som jobber hele sommeren, som kan vare fire måneder. Og mange kommer tilbake år etter år. Det blir en livsstil. En av dem vi møter er Norges fremste turkiter, Ronny Finsås, som har rekorden fra Sørpolen til kysten (Hercules Inlet, 1130 km) på 5 døgn.