Forestilling «Passing Place»

Performance- og kunstprosjektet ”Passing Place” Foto: Mobile Homes Performance- og kunstprosjektet ”Passing Place” Foto: Mobile Homes

…vi besluttet å reise ut, vi ville følge i sporene til de store oppdagelsesreisende. Vi var utholdende, men maten var sparsom og det var kaldt og rått. Kameratene ble litt etter hvert borte og snart gikk vi oss vill i øde islandskap og i tidens store ideer…

Med på ekspedisjonen: Marika Enstad, Nils Christian Fossdal, Tora Nilsen, Karl Flyman, Tuva Owren Hennum, Rasmus Jørgensen, James Clapperton, Jana Winderen, Sven Erga, Luca Ruzza, David Dalmazzo, Julia Lee Barclay, Zoe Christiansen,

Assistanse og forsyninger: Andrea Austdahl, Audun Eriksen, William Atchkinson, Eva Van Dock, Cecilie Engseth, Hans Petter Blad, Kai Johnsen,og de der hjemme.


I kulissene: Roald Amundsen

Handlingen i Passing Place er satt sammen av hendelser fra 2 tidsepoker, og forestillingen følger derfor både et historisk og et nåtidig spor:
Det historiske er representert gjennom bruddstykker fra livsforløpet til den berømte Nordpolfarer; Roald Amundsen. 
I forestillingen møter vi ham som et iscenesatt spøkelse, i øyeblikket før hans død, på et isflak, et sted i Nordishavet, forhåpentligvis i nærheten av hans elskede Nordpol. Tiden er begynnelse av forrige århundrene. Den siste av de store oppdagelsenes tid.
 
Det samtidige representeres gjennom en kvinnelig akademiker som med hjelp av en gruppe skuespillere iscenesetter Roald Amundsens liv ved en konferanse om klimakrisen. I løpet av forestillingen oppløses tidsforskjellene og mot slutten befinner deltakerne seg i et mytologisk tidssone hvor tidligere forskjeller er opphevet og ønsket om fremskritt og nyvinning konfronteres med en apokalyptisk visjon om en verden dekket av vann.
 
I løpet av forestillingen blir musikken et sterktbærende element som i forestillingens sluttscener gir den et preg av opera. Musikken, som er skrevet for Piano, Sangere, Lydopptak og Elektronikk knyttes opp mot forestillingens tematikk både emosjonelt, politisk og geografisk.
 
I samspill med musikken utgjør lydmaterialet en viktig del av forestillingens scenografi. Scenene hentes blant annet fra bearbeidete og foredlede opptak av undersjøiske fenomener i Nordsjøen og de Grønlandske isbreer.

 
I forestillingens videopanorama presenteres dessuten et bearbeidet historisk materiale fra Roald Amundsens polarekspedisjoner.
 
Passing Place tar utgangspunkt i en reise fra den norske vestkyst, over Orknøyene, Island og Grønland. Hensikten er å følge den gamle vikingruten, og fra samtidens perspektiv undersøke aktuelle spørsmål omkring eierskap og moderne myter om nasjonalitet og identitet.
 
Lofoten, Orknøyene, Island og Grønland er alle områder som balanserer på kanten av den globale kapitalisme. Stedene har flere sammenfallende signifikante historiske trekk. Alle besitter de også enorme naturresurser og en overveldende og vakker natur.
 
Passing Place henter inspirasjon fra en rekke fortellinger som på hver sin måte utspiller seg langs vår rute:
Vikingenes reise til Vinland, den mislykkede Franklin-ekspedisjonen i 1845, letingen etter Nordvestpassasjen og jakten på rikdom og berømmelse i ishavet.
 
I disse nesten mytologiske omgivelser må nå den lokale befolkning forholde seg til spørsmål vedrørende oljefunn, nedbyggingen og ødeleggelsen av fiskeindustrien, sårbar økologi, økende turisme og spørsmål vedrørende rene og vedvarende energikilder.
 
Passing Place er produsert av Mobile Homes med støtte fra Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Dramatikkens hus, Figurteatret i Nordland, Stamsund Internasjonale Teater Festival, Nasjonalbiblioteket og Nordens Institut i Grønland.